Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

«Մենք սիրում ենք մեկ-երկուսին առանձնացնել, մյուսներին չհիշել բոլորովին»

«Մենք սիրում ենք մեկ-երկուսին առանձնացնել, մյուսներին չհիշել բոլորովին»
26.06.2015 | 10:57

«Իրատեսի» հյուրը Հենրիկ Մալյանի անվան կինոդերասանի թատրոնի գեղարվեստական ղեկավար ՆԱՐԻՆԵ ՄԱԼՅԱՆՆ է:

«ՊԱՏՐԱՍՏՎՈՒՄ ԵՆՔ ՀԱՄԱՏԵՂ ՆՇԵԼՈՒ ԵՐԿՈՒ ՀՈԲԵԼՅԱՆ»


-Նարինե, այս տարի թատերական ամենամյա «Արտավազդ» մրցանակաբաշխության ժամանակ Ձեր բեմադրած «Սիրելի Պամելա» ներկայացումն արժանացավ երկու «Արտավազդի»՝ «Տարվա լավագույն ներկայացում» և «Լավագույն սցենոգրաֆիա» (բեմանկարիչ՝ Անդրանիկ Հարությունյան) անվանակարգերում: «Արտավազդը» ձեր թատրոնի կյանքում նոր երևույթ չէ: Այդ մրցանակին տարբեր անվանակարգերում արժանացել են նաև «Ցեղի ֆիզիոլոգիան», «Պատմություններ գնացքում», «Ամուսնություն» ներկայացումները: Մրցանակներ ստանալիս ի՞նչ զգացողություններ եք ունենում:
-Ինչ խոսք, հաճելի է մրցանակ ստանալը: «Սիրելի Պամելայի» դեպքում իսկապես մեծ աշխատանք էր արվել՝ հաճույքով, սիրով: Լավ զգացինք, որ այն գնահատվեց: Իհարկե, մենք միայն մրցանակ ստանալու համար չէ, որ աշխատում ենք: Բայց և շատ եմ ուրախանում, որ մեր դերասանների աշխատանքը գնահատվում է: Ցավում եմ, որ վաստակավորի կոչում ունի նրանցից միայն մեկը՝ Վարդուհի Ռուշանյանը: Մեր դերասանները նվիրումով, սիրով աշխատում են թատրոնում երկար տարիներ, չեն ստանում նորմալ վարձատրություն (դերասաններն առհասարակ վատ են վարձատրվում թատրոններում), հարկավոր է գնահատել այդ աշխատանքը: Կցանկանայի, որ Մալյան թատրոնի 35-ամյակի առթիվ մեր դերասաններին նկատեին և ըստ արժանվույն գնահատեին:
-Տարին կրկնակի հոբելյանական է. լրանում է Հենրիկ Մալյանի՝ 90, և նրա հիմնադրած թատրոնի 35-ամյակը: Սա ինչ-որ բան փոխո՞ւմ է Ձեր աշխատանքային բնականոն ընթացքի մեջ:
-Մենք պատրաստվում ենք համատեղ նշելու այդ երկու հոբելյանը թատրոնում: Աշխատում ենք, ունենք սցենար: Հետաքրքիր դրվագներ ենք պատրաստել: Կարևոր է նաև ընտրել հյուրերի ցանկը, որովհետև հյուրերն էլ պիտի մասնակից լինեն մեր պատրաստած անակնկալին: Իհարկե, Հենրիկ Մալյանի հոբելյանն առանձին նշվելու է նաև «Ոսկե ծիրան» կինոփառատոնի շրջանակներում: Նախատեսվում է Մալյանի աստղի բացումը:
-Հենրիկ Մալյանը ոչ միայն մեծ, այլև արտակարգ ներդրում է ունեցել հայ կինոյում. ստեղծել է «Նահապետ» ֆիլմը այդպիսի ժամանակներում և նկարել այնպես, որ տասնամյակներ անց այն չկորցնի իր գեղագիտական և հուզական որակները, բացառիկ երևույթ է: Դուք, որ ժառանգորդն եք Հենրիկ Մալյանի ստեղծագործելու կերպի, Հայոց ցեղասպանության հարյուրերորդ տարելիցի առիթով չե՞ք պատրաստվում անդրադառնալու այդ ցավոտ թեմային:
-Այդ թեման ինձ ուղեկցել է մանկուց՝ մեր տանը եղած նկարների, զանազան նյութերի ձևով: Եվ հիմա էլ, երբ թերթում եմ հայրիկիս արխիվը, այնպիսի նյութերի եմ հանդիպում, որ ուղղակի զարմանում եմ, թե որքան մեծ սեր է նա ունեցել իր ազգի հանդեպ: Սա պաթոսի համար չէ, որ ասում եմ: Նա նաև ցավով էր արձագանքում իր ազգի յուրաքանչյուր թերությանը: Նրան կարող էր ցավ պատճառել անգամ փողոցում խոսող տղաների ձայնի ոչ հաճելի տեմբրը: Նա ցանկանում էր, որ հայ տղայի ձայնը լինի առնական, հայրենիքի զինվորի խրոխտությունն ունենա, ոչ թե նմանվի կանացի նվնվոցի: Ինչ վերաբերում է մեր անդրադարձին Հայոց ցեղասպանության թեմային, այն նախապատրաստվում է: Հիմա չեմ ցանկանում մանրամասները բացահայտել, միայն կասեմ, որ լինելու է նոր ներկայացում: Մենք մի քիչ դանդաղ ենք աշխատում: Չգիտեմ՝ դա թերություն կոչել, թե մեկ այլ բան, բայց պիտի մանրակրկիտ աշխատենք ու մերը դարձնենք այդ նյութը, որպեսզի կարողանանք լիարժեքորեն ներկայացնել հանդիսատեսին: Մենք շատ մանրամասնություններ ենք բացահայտում մեզ համար, սահմռկում ենք, երբ իմանում ենք, թե ինչերի միջով է անցել մեր ժողովուրդն այդ օրերին: Շատ նոր բաներ են պարզվում մեզ համար, դրանք ցնցող են, ահավոր: Այդ տարողունակ նյութը ծանրացնում է մեր աշխատանքը: Մանրակրկիտ մշակվում են բոլոր դետալները՝ փաստերը, երաժշտությունը, պարային շարժումները: Փաստեր կան, որ դժվարանում ենք ընկալել. մարդ-արարածն ինչպե՞ս կարող էր ընդունակ լինել նման գազանության:
-Ասել է` պատրաստվող ներկայացումը զերծ չի՞ լինելու շոկային տարրերից:
-Մեր նպատակը շոկային վիճակ ստեղծելը չէ: Մենք՝ ստեղծագործական խմբի անդամներս ենք հիմա անցնում այդ շոկի միջով, բայց աշխատելու ենք մեր հանդիսատեսին մի քիչ խնայել, որովհետև սա արվեստ է, և արվեստում չի կարելի չափից դուրս բաց լինել:
-Ի դեպ, խոսեցիք Մալյանի արխիվի մասին: Որտե՞ղ է այն պահվում:
-Այն ինձ մոտ է: Ես կարոտս չեմ առել այդ նյութերից: Անձամբ ինձ այն շատ պետք է: Իսկ թե հետագայում որտեղ կգտնի իր հանգրվանը, դեռ չեմ կարող ասել: Մալյանն այնքան շատ է գրել, այնպիսի թեմաների է անդրադարձել, որ իր արխիվային նյութերը կարդալիս ես ասես զրուցում եմ նրա հետ, գտնում իմ շատ հարցերի պատասխանները:

«ՊԻՏԻ ԼԻՆԵՆ ՄԱՐԴԻԿ, ՈՐ ԻՐԱԶԵԿԵՆ ՀՈՎԱՆԱՎՈՐԻՆ ԱՅՍ ԿԱՄ ԱՅՆ ԱՐԺԵՔԱՎՈՐ ՆԱԽԱԳԾԻ ՄԱՍԻՆ»


-Ձեր կյանքում կինոն կարծես ստորադասված է թատերական ներշնչանքին: Սա հնարավորությունների, ինչ-ինչ պարագաների բացակայությա՞մբ է պայմանավորված, թե՞ ստեղծագործական մղումներով:
-Կինոն միշտ ավելի եմ սիրել, քան թատրոնը, բայց ստացվեց այնպես, որ մտա թատրոն:
-Խոստովանում եք, որ վարժ չեք գումարներ հայթայթելու, հովանավորներին ստեղծագործական մտահղացումներով գայթակղելու հարցերում: Մի բան, որ ուղղակի հրամայական է այսօրվա շուկայական հարաբերությունների պայմաններում, որոնք հաղթականորեն ողողել են նաև մշակույթի աշխարհը: Այս հատկանիշների բացակայության պատճառով շա՞տ ստեղծագործական նախագծեր են ի դերև ելնում:
-Չեմ կարող բողոքել, որովհետև մենք դիմում ենք մշակույթի նախարարությանը, և մեր բոլոր դիմումներն արժանանում են արձագանքի: Բայց ինձ չի հաջողվում հովանավորներից գումարներ հայթայթել, և ես այս բանը պարծենալով չէ, որ ասում եմ: Իսկապես ցավում եմ, որ անընդունակ եմ այդ հարցերում: Իմ ներսում այսօրվա ժամանակին անհամապատասխան մի մտածողություն կա. ինչո՞ւ պիտի որևէ մեկն իր աշխատած, իր ունեցած փողը տա ինձ, ես ինքս պիտի վաստակեմ ինձ անհրաժեշտ գումարը:
-Բայց չէ՞ որ արվեստը միշտ էլ ապավինել է հովանավորների, մեկենասների աջակցությանը:
-Այո՛, այդպես է: Բայց ես ինքս չեմ կարողանում այդ կերպ մտածել: Կոնկրետ օրինակ բերեմ. Հենրիկ Մալյանի հոբելյանի նպատակով հատկացված գումարն արդեն սպառվել է, և ես չեմ կարողանում պակասող գումարը հայթայթել՝ գիրքը տպագրելու համար: Ես այս գործն անում եմ ոչ թե նրա համար, որ Հենրիկ Մալյանի դուստրն եմ, այլ որովհետև նա Հենրիկ Մալյանն է, որն իր մեծ ավանդն ունի հայ կինոարվեստում: Բայց միևնույն է, մտածում եմ, որ մեկենասներն իմ մեջ տեսնում են Մալյանի դստերը, և ստացվում է, որ ես նրանց անձնական խնդրանքով եմ դիմում: Սա ինձ շատ է ընկճում, նյարդայնացնում: ՈՒրիշի համար ավելի հեշտությամբ կարող եմ խնդրել, իսկ Մալյանի կամ մեր թատրոնի դեպքում ընկնում եմ ինչ-որ բարդույթների մեջ, որոնցից երևի թե պետք է ձերբազատվել: Առայժմ չի հաջողվում:
-Արդյո՞ք հովանավորը չպիտի փնտրի-գտնի այն արվեստագետին, այն արվեստը, որն արժանի է հովանավորության:
-Հովանավորը պիտի տեղեկացված լինի նախ և առաջ: Եթե հովանավորին անընդհատ ներկայացվում են միևնույն մի քանի անունները, ապա ինչպե՞ս նա պիտի իմանա մյուսների մասին: Հովանավորը ժամանակ չունի, որ ինքը գնա-տեսնի այն ամենը, ինչ կատարվում է մշակույթի աշխարհում: Նա բիզնեսմեն է, նրա միտքն ուրիշ տիրույթներում է: Այդ աշխարհում շատ քիչ մարդիկ կան, որ կարողանում են ժամանակ գտնել ու հաղորդակցվել արվեստի հետ: Ես սա մեղադրական տոնով չեմ ասում. իրենց գործի բնույթն է այդպիսին: Հետևաբար, պիտի լինեն մարդիկ, որ իրազեկեն հովանավորին այս կամ այն արժեքավոր նախագծի մասին: Հակառակ դեպքում՝ գումարները միշտ միևնույն հասցեով են գնում, և օգտվում են միշտ նույն մարդիկ: Մեզանում այդ սովորույթը կա. բոլորը հովանավորում են մեկ ռեժիսորի, մեկ նկարչի, մեկ գրողի, մյուսները մնում են մոռացված, ստվերում: Թբիլիսիի Ռուսթավելու անվան թատրոնի դիմաց բազմաթիվ աստղեր կան, նկատված-գնահատված են դերասաններից շատերը: Մեզ մոտ այդպես չէ, մենք սիրում ենք մեկ-երկուսին առանձնացնել, մյուսներին չհիշել բոլորովին: Թատրոնում բոլորն են կարևոր: Օրինակ՝ հիմա մեր թատրոնն ունի նոր դերասանների անհրաժեշտություն: Մեզ պետք է լուծել սերնդափոխության խնդիրը, թատրոնում աշխատանքի վերցնել երիտասարդների: Բայց ո՞վ կգա ձրի աշխատելու: Իսկ վճարել ես չեմ կարող, որովհետև հաստիք չունեմ: Հիմա արդեն պիտի գա նոր սերունդը, որպեսզի ավագները կարողանան հարմարվել նրանց, նրանք՝ ավագներին, անցումը սահուն, բնական ստացվի: Էլ ե՞րբ պիտի արվի դա, եթե ոչ հիմա: Մալյանը, կինոյից զատ, ստեղծել է իր ուրույն թատերական դպրոցը, որի կրողներն ենք մենք և ցանկություն ունենք փոխանցելու դա ավելի երիտասարդներին: Մեր փոքրաթիվ խմբի պայմաններում հաճախ դժվար է լինում ապահովել անհրաժեշտ դերասանական կազմը այս կամ այն ներկայացման համար: Դրսից դերասան հրավիրելու հնարավորություն էլ միշտ չէ, որ ունենում ենք: Այսօր կան շնորհալի երիտասարդներ, որ ցանկանում են աշխատել մեր թատրոնում, բայց դա անհնար է:
-Երիտասարդների ցանկությունը հասկանալի է: Իսկ նրանց անցած դպրոցը բավարարո՞ւմ է Մալյանի անվան թատրոնի ակնկալիքները:
-Կան շատ լավ երիտասարդներ: Եվ եթե կա աշխատելու ցանկությունը, կարելի է այդ երիտասարդից սարքել այն, ինչ անհրաժեշտ է թատրոնին: Թող Ձեզ չթվա, թե որևէ դերասան լիարժեք պատրաստ է մտնելու թատրոն: Անհրաժեշտ որակները ձեռք են բերվում տարիների փորձառության արդյունքում:

«ԹՈՌՆ ԱՌԱՋԻՆ ԱՆԳԱՄ ԲԱՑ Է ԹՈՂԵԼ ՏԱՏԻԿԻ ՁԵՌՔԸ»


-Թատրոնը դրսի աշխարհից անջրպետված է, բայց և՝ անջրպետված չէ: Ի՞նչ պարտադրանք կա թատրոնի վրա այդ աշխարհի կողմից:
-Մենք փորձում ենք պատսպարվել թատրոնում դրսի պարտադրանքներից: Բայց հիմա ամբողջ աշխարհն է փոխվել և շարունակում է սրընթացորեն փոխվել. ուզենք, թե չուզենք՝ այդպես է: Ոչ մեկս չգիտի, թե ինչ է լինելու հաջորդ վայրկյանին: Մալյանի թատրոնը մի կղզի է, որում մենք աշխատում ենք պահել մարդկային ճիշտ հարաբերությունները, մշակութային ավանդույթները, ստեղծագործական ջիղը: Կարող եք սա ինքնախաբեություն համարել, բայց մենք սա պահում ենք՝ ինքներս էլ զարմանալով մեզ վրա:
-Ի՞նչ շփումների մեջ եք մարզերի հետ:
-Երբ մենք ներկայացում ենք խաղում գյուղում, դա տոնի է վերածվում: Եթե տեսնեիք Սարուխան գյուղի երեխաների աչքերը, երբ մենք նրանց համար խաղում էինք Թումանյանի «Հեքիաթները»: Նրանք առաջին անգամ էին տեսնում թատրոն, դա իրադարձություն էր նրանց կյանքում: Եկել էին առանձնահատուկ հագուկապով, տրամադրությամբ: Այնքան հուզիչ էր դա տեսնելը: Եվ նրանց համար այնքան գայթակղիչ էր թատրոն երևույթը, որ ներկայացման ժամանակ, անկախ իրենցից, նրանք քիչ-քիչ եկան առաջ ու տեղավորվեցին բեմի մոտ: Դա պարզապես կախարդանքի էր նման. իրենք էլ չգիտակցելով՝ հիպնոսվածի նման, եկել-կպել էին բեմին, ու սա այն դեպքն էր, որ մենք ոչ մեկին չփորձեցինք հետ ուղարկել, պահանջել, որ մնա իր տեղում նստած: Մի շատ հուզիչ բան պատահեց արցախյան մեր հյուրախաղերի ժամանակ: Մենք այնտեղ էինք պատերազմի ավարտից կարճ ժամանակ անց: Ներկայացումից հետո մի տատիկ մոտեցավ մեզ և ասաց, որ թոռն առաջին անգամ բաց է թողել իր ձեռքն ու հեռացել իրենից: Այդ երեխան ռմբակոծությունների, պատերազմի սարսափների պատճառով ապրել է մշտական վախի վիճակում, և մեր ներկայացման ժամանակ կարողացել է հաղթահարել վախն ու բաց է թողել տատիկի ձեռքը: Այս բաները շատ հուզիչ են ու մեր աչքում մեր գործը դարձնում են ավելի կարևոր:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1549

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ